Katalysaattori

  • Tarjoamme laajan valikoiman uusia katalysaattoreita kilpailukykyiseen hintaan.
  • Valikoimistamme löydät sekä asennusvalmiita E-hyväksyttyjä-, että yleismallisia katalysaattoreita.
  • Kaikilla Osasuora Oy:n toimittamilla uusilla Katalysaattoreilla on 2 vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta.
  • Takuu kattaa valmistus- ja materiaalivirheet sekä katalysaattorin vaihdon toiseen tai sen korjauksen.
  • Suurin osa katalysaattoreistamme on saatavilla 3-5 arkipäivän toimitusajalla.
  • Katalysaattorien, joita ei ole tilaushetkellä varastossamme, toimitusaika on normaalisti 6-8 arkipäivää.
  • On myös harvinaisempia katalysaattoreita, jotka hankitaan tilauksesta tai korjataan asiakkaan omista osista tehtaallemme lähettäen.
  • Uuden katalysaattorin tulisi kestää vähintään 100tkm. Mikäli katalysaattori rikkoutuu ennen tätä, syy usein löytyy muualta.

Ulkoinen vaurio

Katalysaattorin kennon keraaminen materiaali on valmistettu kevyestä, ohutseinämäisestä ja särkyvästä materiaalista. Kenno on suojattu eristävällä kerroksella, joka pitää sen paikoillaan kuoren sisällä ja jossain määrin myös suojaa ulkoisilta vaurioilta. Kuitenkin, jos katalysaattoriin osuu esim. hidastetöyssy tai suuri kivi kennoon voi syntyä halkeamia. Vääränlainen asennus tai rikkoutunut pakoputkisto voi myös aiheuttaa keraamisen kennon rikkoutumisen. Pakoputken asennustahnan käyttö voi myös vaurioittaa kennoa. Kun tahna on kovettunut, siitä voi irrota palasia, jotka lentävät pakokaasun voimasta kennolle, jolloin kenno voi vaurioitua siitä tai jopa rikkoutua.

Tukkeutuminen tai karstoitus

Katalysaattorin tukkeutuminen tai karstoittuminen aiheutuu vääränlaisen polttoaineen käytöstä. Lyijyllisen polttoaineen tai lyijyn korvaavan lisäaineen käyttö aiheuttaa keraamisen kennon tukkeutumisen, jolloin se ei enää toimi oikein. Sama koskee myös polttoaineen lisäaineita, joita ei ole tarkoitettu käytettäväksi katalysaattorilla varustetuissa autoissa.

Saastuminen öljyllä tai jäähdytysnesteellä

Kun öljyä tai jäähdytysnestettä pääsee katalysaattorin kennolle, niiden muodostama karsta voi estää pakokaasun virtauksen kennon läpi. Tästä aiheutuu 2 ongelmaa. Ensinnäkin se estää katalysaattorin oikean toiminnan, jolloin se ei enää puhdista pakokaasua ja toiseksi karstoittuminen aiheuttaa kennon tukkeutumisen, jonka seurauksena pakokaasu ei enää virtaa kennon läpi. Tämä aiheuttaa normaalia korkeampaa vasta-painetta, joka häiritsee palotapahtumaa moottorissa, jolloin se ei toimi enää tarkoitetulla tavalla, joka puolestaan aiheuttaa tehohäviöitä sekä moottorin ylikuumenemista. Tähän on muutamia mahdollisia syitä kuten vuotavat tiivisteet, kuluneet männänrenkaat tai jokin muu rikkoutunut osa moottorissa.

Mikäli palamatonta polttoainetta pääsee pakoputkistoon, se syttyy katalysaattoriin joutuessaan. Tämä aiheuttaa katalysaattorin ylikuumenemisen, jolloin kennon jalometallit palavat, eikä katalysaattori enää toimi. Pahimmassa tapauksessa kenno voi jopa sulaa, mikä tukkii katalysaattorin. Tämän yleensä aiheuttaa jokin seuraavista: väärä ilma/polttoaine suhde, moottorin vääränlainen toiminta, vialliset sytytystulpat, rikkoutunut lambda-anturi, vialliset suuttimet.

Joskus katalysaattori voi tuottaa ylimääräisiä ääniä. Nämä äänet aiheuttaa katalysaattoriin pääsevä polttoaine. Ääni on viheltävä. Joskus katalysaattori voi myös alkaa helistä. Tämän syynä on kennoa ympäröivän eristävän materiaalin palaminen, jonka johdosta kenno pääsee heilumaan kuoren sisällä.

KATALYSAATTORIN ASENTAMINEN

Uuden katalysaattorin elinikä on pitkä jos vain polttoaineen palaminen tapahtuu niin kuin auton valmistaja on sen tarkoittanut toimivan. Pieninkin poikkeama palamisessa lyhentää huomattavasti katalysaattorin ikää. Tämän takia on tärkeää, että katalysaattorin asennuksen yhteydessä suoritetaan vähintään seuraavat toimenpiteet.

Öljynsuodatin pitää tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa samaten kuin ilmansuodatin. Tulpat on myös tarkistettava ja vaihdettava tarvittaessa. Moottorin ohjausjärjestelmä, turboahdin ja EGR-venttiili on tarkistettava. Öljyn- ja jäähdytysnesteen kulutus pitäisi olla normaaleissa lukemissa. Sylinterikannen tiivisteessä ei saa olla vuotoja. Lambda-anturi on tarkistettava. Asennuksen jälkeen tee päästömittaus ja varmista, että arvot ovat auton valmistajan tarkoittamat.

Edellä mainittujen lisäksi on hyvä varmistua myös siitä, että suuttimet toimivat oikein ja moottorin puristukset ovat kohdillaan. Myös startti ja akku suositellaan tarkistamaan. Katalysaattorin vaihdon yhteydessä suositellaan myös vaihtamaan moottoriöljyt.

Katalysaattorin asennuksen yhteydessä ei saa käyttää pakoputken asennustahnaa ennen katalysaattoria. Kuten aikaisemmin tuli esille tahna kovettuessaan saattaa irrota ja imeytyä pakokaasujen mukana katalysaattoriin vaurioittaen katalysaattorin kennoa.

Ainoastaan suorittamalla yllämainitut toimenpiteet voit varmistua siitä, että uusi katalysaattori toimii oikein ja sen elinikä vastaa odotettua elinikää.

REKLAMAATIO

Yllämainituista toimenpiteistä huolimatta saattaa tulla tapauksia että katalysaattori ei toimi tai hajoaa asennuksen jälkeen. Tällaisissa tapauksissa meihin on otettava välittömästi yhteyttä. Kaikilla myymillämme katalysaattoreilla on 2 vuoden takuu, joka kattaa valmistus- ja materiaalivirheet, sekä katalysaattorin vaihdon toiseen tai sen korjauksen. Takuun voimassaolo edellyttää, että auton moottori ja moottorinohjausjärjestelmä toimii takuuajan normaalisti ja takuuehdoissamme olevat tarkastustoimenpiteet on tehty uuden katalysaattorin asennuksen yhteydessä. Rikkoutunutta katalysaattoria ei saa itse ruveta korjaamaan tai purkamaan ja kaikista mahdollisesti laskutettavista toimenpiteistä on sovittava meidän kanssamme etukäteen.

Reklamaatiokäsittelyn pyrimme hoitamaan mahdollisimman nopeasti. On kuitenkin varauduttava siihen, että se kestää useita viikkoja. Joissakin tapauksissa vika voidaan korjata paikan päällä, mutta useimmiten joudumme lähettämään katalysaattorin takuututkittavaksi toimittajallemme.

Asioiden nopeuttamiseksi voimme toimittaa asiakkaalle toisen katalysaattorin heti. Tutkimustulosten valmistuttua maksamme toisen katalysaattorin asennuskulut, mikäli reklamaatio hyväksytään tai laskutamme asiakkaalta toisen katalysaattorin, mikäli reklamaatio hylätään. Osan lähettäminen ensin tutkittavaksi on siitä parempi vaihtoehto että siinä saadaan rikkoutumisen syy selville ennen uuden osan asennusta. Mikäli moottorissa on jokin ongelma, se saadaan korjattua ennen uuden katalysaattorin asennusta ja näin estettyä toisen katalysaattorin rikkoutuminen.

Mikäli toista katalysaattoria ei löydy juuri sillä hetkellä varastoistamme pidätämme itsellämme myös oikeuden kaupanpurkuun. Siinä tapauksessa asiakkaalle palautetaan kauppasumma ja korvataan katalysaattorin asennuskulut heti.

Ota yhteyttä asiakaspaveluumme joko puhelimitse 044 7700131, sähköpostilla: posti@osasuora.fi tai yhteydenottolomakkeen kautta, niin etsimme valikoimistamme autoosi sopivan varaosan.